Basisonderwijs

Op onze basisscholen gebruiken we een leerlingvolgsysteem (LVS) om de ontwikkeling van kinderen te volgen. Daarin staan de resultaten van toetsen, maar ook observaties van de leerkracht. De school bekijkt deze gegevens regelmatig en past het onderwijs hierop aan, zodat elk kind krijgt wat het nodig heeft.

Doorstroomtoets

In januari 2024 hebben onze scholen voor het eerst de nieuwe doorstroomtoets afgenomen. Die toets vervangt de oude eindtoets. We blijven de uitkomsten van de toets de komende jaren vergelijken, zodat we goed kunnen inschatten of kinderen krijgen wat ze nodig hebben om verder te groeien.

Dobbelsteen 'zelfstandig werken' met kleuren op bureau.

Op basis van de toetsresultaten maken we plannen voor elke school. Die sluiten aan bij de leerlingen van die school. We stellen daarbij hoge, maar realistische verwachtingen. Niet alleen voor onze leerlingen, maar ook voor onszelf als professionals.

Zo zorgen we ervoor dat het onderwijs past bij elk kind én bij de toekomst.

Voortgezet onderwijs

In het voortgezet onderwijs volgen we leerlingen via een leerlingvolgsysteem, waarin naast de toetsresultaten ook andere observaties en leeropbrengsten van leerlingen vermeld staan. Daarbij volgen we leerlingen natuurlijk breder dan alleen via toetsresultaten. Met onze teams van docenten en ondersteuners letten we er doorlopend op hoe het met een leerling gaat. Komt de leerling graag naar school? Zit die lekker in zijn vel?

Daarbij volgen we de resultaten via het beoordelingsmodel van de Inspectie van het Onderwijs. Dit model kent vier onderdelen:

  • R1: Sluit het schoolniveau aan bij het advies van de basisschool?
  • R2: Hoe snel gaan leerlingen door de onderbouw?
  • R3: Hoe succesvol zijn leerlingen in de bovenbouw?
  • E: Hoe gaat het met de gemiddelde examencijfers?

Onze scholen analyseren deze cijfers regelmatig. We vergelijken ze ook met landelijke gemiddelden. Zo zorgen we voor goed en eerlijk onderwijs, en blijven we ons verbeteren.

Leerlingen werken aan geschiedenis en maatschappijleer.

Speciaal onderwijs en praktijkonderwijs

Onze scholen voor speciaal onderwijs (so en vso) gebruiken sinds 2023 het landelijk doelgroepenmodel (LDGM). Daarmee kunnen we goed volgen hoe leerlingen zich ontwikkelen. Elke school heeft eigen doelen, gebaseerd op leerroutes en leerjaren.

De diversiteit onder leerlingen in het speciaal (voortgezet) onderwijs is enorm. Daarom krijgt elke leerling een persoonlijk ontwikkelplan (OPP). Daarmee houden we precies bij hoe een leerling groeit, wat die nodig heeft, en hoe we dat kunnen bieden. We kijken niet alleen naar cijfers, maar ook naar andere vormen van groei.

Het LDGM ondersteunt de school hierbij en helpt een goed beeld te schetsen van waar de leerling staat en wat het beste toekomstperspectief is. Zo zorgen we ook in het speciaal onderwijs voor passend, waardevol en toekomstgericht onderwijs.

Resultaten delen

We delen de resultaten via onze jaarverslagen en op Scholen op de kaart. Ook praten we daar open over met ouders/verzorgers, medewerkers en andere betrokkenen.